Det må vist være på tide at få præsenteret de sidste stykker strik fra 2009. Alle tre var julegaver, alle tre begyndt i december, og to af dem blev (heldigvis) modtaget med glæde af de heldige gaveåbnere… den sidste blev jeg ikke færdig med til juleaften, så modtageren har stadig ikke fået dem.

I think it’s about time to show the last few knits of 2009. All were Christmas gifts, all were started in December, and two of them were (luckily) well received by the gift openers… the last one didn’t get finished in time for Christmas Eve, so the recipient still hasn’t got his socks.

  • Jaywalker variations (Ravelry project link) (#17 for 52 pair plunge III)
  • Mønster/Pattern: Jaywalker by Grumperina (ravelry link)
  • Garn/Yarn: Patons Kroy Sock Stripes, burnished sierra, 73 g = 3,65% for O-meter
  • Pinde/Needles: 3½mm DPNs
  • Noter/Notes: Da jeg strikkede med et tykkere garn og på større pinde, tilpassede jeg sokkerne ved at slå færre masker op. Derudover var det mit først forsøg på at få et selvstribende garn til at give identiske sokker, og det lykkedes ved at tage fra ydersiden af det ene nøgle og indersiden af det andet… man har vel lov til at være pernitten en gang imellem / As I knit with a thicker yarn and larger needles than suggested, I adapted the socks by casting on fewer stitches. Furthermore, it was my first try at getting a self striping yarn to give me identical socks, and it succeeded by taking the yarn from inside one skein and outside the other (the colour repeat was reversed in the skeins).

 

  • Lacey legs (Ravelry project link)
  • Mønster/Pattern: mit eget /my own
  • Garn/Yarn: Cashsoft, en uld/cashmere blanding, i alt 115 g / Cashsoft – a wool/cashmere mix, I used a total of 115 g
  • Pinde/Needles: 5mm DPNs
  • Noter/Notes: Jeg strikkede benvarmere til min søsters lange stylter og prøvede at få dem til at tilpasse sig et underbens form ved at bruge ganske mange indtagninger. Det lykkedes meget godt, hvis jeg nu selv skal sige det. Jeg strikkede med dobbelt garn for at få det til at gå lidt hurtigere. Garnet var uvasket, hvilket også var lidt af en interessant ting… det blev heldigvis noget rarere efter en grundig vask. / I knit these legwarmers for my sister’s long legs and tried to make them fit a calf snugly by using lots of decreases. I think it went rather well (if I may say so myself). I held the yarn double for a quicker knit. The yarn still had the spinning oil in it, which made for a rather more interesting knit… it improved immensely after a good washing.

 

  • Brown stashbusters (Ravelry project link) (#18 for 52 pair plunge III)
  • Mønster/Pattern: en standard sok størrelse alt-for-stor-herre… dog afprøvede jeg en ny teknik på det ene ben / a standard vanilla sock, size way-too-big-mens… I also tried out a new technique on one of the legs
  • Garn/Yarn: Forskellige strømpegarnsrester, mest Hjertegarn Sockwolle, men også Opal og Shibui, i alt 79 g = 3,95% for O-meteret / different leftover bits of sock yarn, mostly Hjertegarn Sockwolle, but also some Opal and Shibue. A total of 79 g = 3,95% for the O-meter
  • Pinde/Needles: 2½m
  • Noter/Notes: jeg er nu ret forelsket i at lave matchende uens sokker… og rester er noget af det bedste at få brugt op, så disse sokker var lidt af et hit at strikke. / I am pretty in love with making matching yet unidentical socks… and leftovers are nice to use, so these socks are a perfect match.
Advertisements